fredag 21 maj 2010

Rosor, mina älskade rosor

Ellen vår dotter älskar att fota, mest sig själv som tonåringar gör. Men här har hon fångat solljuset på en vacker torkad ros
Rosor ja, jag älskar dessa taggiga skönheter men vintern har verkligen varit tuff för dem här.
Mina engelska rosor vet jag inte om de har klarat sig, jag har klippt ner dem till någon cm, sen är det bara att hoppas på att rötterna överlevt.
Denna bild på en av rosenbågarna i vår trädgård fotade jag i somras, blomningen var helt fantastisk, Helena Lyckefund till vänster o Constace Spry till höger. Den rosa skönheten med underbara fyllda rosa skålar har faktiskt klarat sig riktigt bra men lyckefunden har jag fått klippa in jättemycket, hoppas hoppas att det blir lite blomning i år iallafall.

En liten älva som bor i en fläder o brukar ha sällskap av rosen Mozart, en rosa-vit enkel ros som blommar i stora klasar med blommor. Men honom är det inte mycket kvar av i år, bara någon dm över marken.
Nog om tråkigheter
Värmen här håller i sig så under dagen i går när vi var borta hade plommonträdet slått ut i vacker blom. Det är bara att njuta.
Nu väntar jobb idag o imorgon, men söndag hoppas jag få tillbringa i trädgården.
Ha nu en fin helg
Kramar
Annelie

10 kommentarer:

  1. Godmorgon!
    Nej men vilka underbara bilder från din ljuvliga trädgård.... ser ut som ett paradis!
    Hoppas du får en fin Helg!
    Kam Kathrine

    SvaraRadera
  2. åhh jag älskar oxå rosor. Kan inte mycket om grönt och särskilt inte blommor. Men vilka underbara rosor du har i din trädgård. Jag gillar speciellt bågen med rosorna. Vi får väl hålla tummarna på att dem klarat sig :)

    Ha en underbar ledighet nu

    Passar på att tipsa dig om min tävling på bloggen

    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Hej Rosen i söder! Jättefina bilder du visar, så kul när bilderna blir sådär lyckade och hon är duktig din tjej, så vackert med ljuset som speglar sig över den.

    Vill bara önska dig en fin helg! Och ha det så gott i trädgården på söndag....
    Kram
    Måd

    Måd

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastisk rosenbåge! Den ska jag visa för maken sedan...:)
    Ja vi hoppas att det fina vädret stannar kvar över helgen!
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  5. Hej!!!

    Oj vad glad jag blev när jag hamnade här hos dig och fick höra vad du gjort med rosorna.
    Jag har också en hel del rosor uppe i vårt torp och nu förra veckan när vi var där tittade jag bedrövat på alla klängrosorna längs väggen. Inga spå av liv på stänglarna men nere vid rötterna kom det mängder av nya skott så jag som är helt novis på rosor tog också sekatören och mejade ner dem till roten.
    Har aldrig under de 6 år vi ägt torpet behövt göra en så radikal beskärning men det kändes nödvändigt.
    Jag förstår att av det du säger kanske det finns hopp för mina rosor ändå.

    Maidi

    SvaraRadera
  6. Åh jag dånar..vilken rosenprakt! Så vackert! Jag täckte över alla mina rosor i höstas med ett tjockt lager granris. Men ändå har jag samma problem som dig. Har också klippt ner och hoppas att de små bladen allra längst ner är tecken på liv...och att de kommer igen så småningom. Ha en underbar pingst helg!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  7. Helt underbara rosor! Hoppas verkligen att de mesta har klarat sej!

    Varmt tack för hälsningen hos mej!
    Ha en härlig helg!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  8. Hallojsan!

    Vilka vackra rosor du hade förra sommaren på bågen! Frodigt!..Jag har också varit tvungen att klippa ner alla rosor..speciellt tråkigt med klätterrosorna som hade kommit upp såå mycket!

    ha en fin helg!!

    Kramis Sanne!!

    SvaraRadera
  9. Men HJÄLP!! Vilken trädgård du har! Vilka rosor!! Lyckliga du.. Såå vackert!

    Ha det gott!

    ♥Mia

    SvaraRadera
  10. Vilken underbar bild av förra årets rosor. Jag har också märkt av att vintern har varit hård mot rosorna.Men vi får hoppas fortfarnde att rötterna klarat sig.

    Ha en fin pingsthelg med både jobb och ledighet!
    Kram Margareta

    SvaraRadera

Tack snälla du för att du tar dig tid att skriva en rad.